Πώς να ενισχύσετε το ενδιαφέρον του παιδιού σας για το διάβασμα

Πώς να ενισχύσετε το ενδιαφέρον του παιδιού σας για το διάβασμα

Κατηγορία Άρθρου

Οικογένεια και παιδί
Divider

Γράφει η Χρύσα Γουλή-Σταμόγιαννου, Νηπιαγωγός M.Ed., Διδάκτωρ Τ.Ε.Α.Π.Η. Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Οι γονείς συχνά προβληματίζεστε για το διάβασμα του παιδιού σας, το οποίο συνδέεται και με την πορεία της σχολικής του επίδοσης. Τι μπορείτε να κάνετε γι’αυτό;

Αν το παιδί σας πηγαίνει στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό, βρίσκεται σε μία αναπτυξιακή φάση την οποία μπορείτε να εκμεταλλευτείτε δημιουργικά για να αρχίσετε να κάνετε δραστηριότητες σχετικές με τα βιβλία, έτσι ώστε να  ενισχύσετε το ενδιαφέρον του για αυτά. Στην ηλικία αυτή, τα παιδιά μιμούνται και ταυτίζονται με πρόσωπα και καταστάσεις. Αν εσείς δείξετε ενδιαφέρον για τα βιβλία, δημιουργείτε ένα κίνητρο ώστε το ίδιο να κάνει και το παιδί σας.

Όσο απλό κι αν ακούγεται, μπορείτε να κάνετε μια βόλτα μαζί του σε ένα βιβλιοπωλείο και να ξεφυλλίσετε παρέα βιβλία. Να εξοικειωθεί με τον κόσμο των βιβλίων, μικρότερων ή μεγαλύτερων, με τα διαφορετικά εξώφυλλα, με τις λιγότερες ή περισσότερες σελίδες, με τα ποιήματα, τα παραμύθια. Μπορείτε να διαλέξετε μαζί ένα βιβλίο που θα του κεντρίσει το ενδιαφέρον ή να δανειστείτε ένα βιβλίο από μία δανειστική βιβλιοθήκη της περιοχής σας ή από το σχολείο. Η εικονογράφηση του βιβλίου είναι πολύ σημαντική,  γιατί έλκει την προσοχή του παιδιού και αυξάνει το ενδιαφέρον του ακόμη κι αν η  ιστορία του είναι ήδη γνωστή. Από το διαδίκτυο επίσης, μπορείτε να μάθετε  διευθύνσεις βιβλιοπωλείων, νέες εκδόσεις, επανεκδόσεις  παλαιών έργων κατάλληλων για τα παιδιά, εκδηλώσεις για το παιδικό βιβλίο, στις οποίες συχνά συμμετέχουν συγγραφείς και εικονογράφοι κ.ά. πολλές χρήσιμες πληροφορίες.

Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε έναν χώρο, όχι απαραίτητα μεγάλο, στο δωμάτιο του ή σε όποιο σημείο του σπιτιού εσείς θεωρείτε ότι είναι το καταλληλότερο, για να αφήνει τα βιβλία του, τις ζωγραφιές του, τα μολύβια, τα χρώματα, τα υλικά κατασκευών. 

Διαλέξτε κάποια ώρα που θα μπορέσετε να τη μοιραστείτε για κάποιο βιβλίο. Το να διαβάζετε μαζί καθημερινά έστω και για λίγη ώρα, είναι πολύ καλή πρακτική.  Δεν είναι απαραίτητο  να είστε αφηγητής/τρια. Ένας όμορφος τρόπος και μία καλή άρθρωση, αρκούν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία το παιδί σας μαθαίνει ότι διαβάζουμε (άρα και γράφουμε) από αριστερά προς τα δεξιά και πως το βιβλίο φανερώνει πολλά καινούργια πράγματα και είναι κάτι περισσότερο από μια ιστορία/διήγηση.  Έτσι οδηγείται σταδιακά στο να βλέπει τον κόσμο με κριτική ματιά.

Δραστηριότητες για να αγαπήσουν τα παιδιά σας τα βιβλία

Μερικές ιδέες (εφαρμόστηκαν μέσα στην τάξη, μέσα και από τη συνεργασία γονέα παιδιού), που μπορείτε κι εσείς να εφαρμόσετε:

  1. Να ζωγραφίσει το παιδί κάτι που του έκανε εντύπωση από την ιστορία του βιβλίου.

  2. Να το προτρέψετε να σας πει την ιστορία με το δικό του τρόπο.
  3. Να δημιουργήσετε μαζί με το παιδί μία δική σας ιστορία (και να την καταγράψετε), η οποία μπορεί να έχει ως αφετηρία το βιβλίο που διαβάσατε. Εδώ μπορείτε για παράδειγμα να χρησιμοποιήσετε ερωτήσεις: Τι νομίζεις ότι θα συμβεί τώρα; Θα ήθελες να βάλεις και έναν αγαπημένο σου ήρωα μέσα στην ιστορία; Άλλωστε κάθε εικόνα, αποτελεί από μόνη της μία ιστορία.
  4. Να κατασκευάσετε ένα κολάζ με τις ζωγραφιές του παιδιού, που να δείχνει τη συνέχεια της ιστορίας ή κάτι που να το εντυπωσίασε. Κολάζ επίσης μπορείτε να  φτιάξετε με πολλά υλικά, χαρτόνια, ξυλάκια, νήματα, καπάκια, κουμπιά κ.λπ
  5. Χρησιμοποιείστε πηλό ή πλαστελίνη για να πλάσετε έναν ήρωα από κάποιο βιβλίο, ο οποίος θα «διηγηθεί»  την ιστορία του.
  6. Μία πρωτότυπη ιδέα είναι αυτή της κατασκευής ενός καπέλου, όπου μπορείτε να κολλήσετε γύρω του την ιστορία του βιβλίου με μικρές ζωγραφιές του παιδιού.

Αφιερώστε λίγο από το χρόνο σας για να εφαρμόσετε τις παραπάνω ιδέες και άλλες  που θα σκεφτείτε με το παιδί σας. Δημιουργήστε με φαντασία κατασκευές, βασισμένες στο αγαπημένο του βιβλίο. Το παιδί σας με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει σιγά-σιγά να σέβεται τα βιβλία και να τα προσέχει, να ακούει τον άλλον την ώρα που μιλά και να καταλαβαίνει την ομορφιά του λόγου, γραπτού και προφορικού.